Det här är en text jag skrev till ett projekt om tillgänglighet via Add Gender. Jag ville skriva en text som förklarade ända från grunden varför tillgänglighet på jobbet är så viktigt. De ville vara övertygande i att sälja in tillgänglighetsarbete så jag skrev det här för att kunna plocka formuleringar ur texten.
Ett företag består av människor
För att börja förstå tillgänglighet på ett relevant sätt, måste man först ställa sig frågan om vad som är ett företag. “En verksamhet för att sälja varor och tjänster”, är det självklara svaret. Det finns något att sälja, och man bygger upp en struktur för att möjliggöra den försäljningen på en önskvärd skala. Ganska straightforward, eller hur?
Men företaget består inte av varor och tjänster, och verksamheten är inte en byggnad eller en hemsida. Produkten som säljs, byggnaden, hemsidan, hela infrastrukturen, allt det är bara skalet till vad som egentligen är företaget; nämligen människorna. Ett företag är alltså människor som organiserat sig för att skapa en verksamhet för att sälja varor och tjänster.
Definitionen av människa
Vad är en människa? Hon är inte, som den grekiske filosofen Plato definierade henne, en fjäderlös tvåbent varelse. Diogenes, en annan grekisk filosof, plockade fjädrarna av en tupp och sa att den nu passade Platos definition av människa, så det stämde inte. Enligt evolutionsteori är vi istället primater med extremt utvecklade hjärnor, som överlevt på grund av vår extraordinära förmåga att organisera oss och förstå varandra.
Människors behov för att kunna arbeta
Ett företag använder den här extraordinära förmågan, och även vår naturliga vilja att skapa värde för andra. En förmåga att organisera sig, tillsammans med viljan att skapa värde, blir alltså företaget. Det man behöver göra, är alltså att dra fram människors naturliga drivkrafter och styrkor och ge dem vad de behöver för att kunna arbeta. För att ta reda på vad någon som vill jobba behöver, går man oftast till sig själv och hur man själv fungerar. Man behöver en arbetsplats, förmodligen med elektricitet, sociala ytor, nåt skrivbord, sina verktyg, nåt transportmedel, jobbinstruktioner, kanske en dator. Tänk efter, vad behöver just du för att kunna göra ditt jobb?
Vad en person behöver, är dock aldrig vad alla behöver eller ens vill ha. Definitionen av en människa, är bara det allra mest grundläggande för att en individ ska få kalla sig människa. Man kan föreställa sig mänskligheten som ett träd; “Primat med extremt utvecklad hjärna” är stammen, och sedan följer miljontals förgreningar, löv och kvistar. Liknar ett löv ett annat löv, även om de kommer från exakt samma stam? Förmodligen inte. Att jobba med tillgänglighet, är att inte knipsa av de kvistar som växer på en annan del av stammen.

Tillgänglighet skapar kunder
Ett företag som vill skapa värde för hela samhället, och växa, kan inte vara ett bonsaiträd (för att fortsätta på träd-metaforen). Istället kan man ställa sig dessa frågor:
- Vilka finns i mitt företag?
- Vilka är mitt företag till för?
- Vem blir “avknipsad”?
- Hur kan organisationen bli mer människodriven, och värdedriven?
När en organisation försöker ta in fler perspektiv, även om det är perspektiv man aldrig haft innan och inte tänkt varit viktiga, blir det samtidigt till för fler kunder. Varför skulle någon med nedsatt syn vilja bli kund hos ett företag som inte tänkt på att bli tillgängligt för dem med nedsatt syn? De med just den specifika funktionsnedsättningen går till någon annan. Och om det finns två företag som säljer samma tjänst, varför skulle inte kunden gå till det företaget som tänkt på flest behov?
IKEA som exempel
Ett exempel på ett företag som ställt sig dessa frågor, är IKEA. De är ett imponerande exempel på ett företag som skapat värde genom att förstå andras behov, även om de inte själva har det specifika behovet. Detta har de gjort genom att anställa personer med funktionsvariationer, rådfråga dem, förstå deras behov för att själva växa. Ni vet de här stora pilarna som finns i IKEA-affärer? Som visar vilka vägar man ska ta för att hamna vart? Det är tillgänglighet. De här kartorna de ställt ut varstans med olika färgglada prickar för att visa vart du är? Det är tillgänglighet. Ni vet hur de skapat hemsidan på ett sätt som är enkelt att förstå och navigera oavsett funktionshinder? Det är tillgänglighet.
IKEA hade förmodligen varit ett ganska nice företag även utan att ha tänkt på tillgänglighet. De hade kunnat sälja möbler, kanske till en mycket mindre kundgrupp, men de hade ändå sålt. Det som gjorde dem så stora, var deras driv att inkludera flera. Nu har inte alla företag ett behov av att expandera, öka kundkrets eller rekrytera mer inkluderande, bli till för fler. Det måste vara okej att kunna stanna där man är också. Men det företag som vill få sitt “träd” att växa, behöver mångfald. Det är inte spekulation, det är logik.